DRAG- OCH STÖTINRÄTTNING
Nr | Skada | Trafik i Sverige och Norge | Internationell trafik | Felklass |
---|---|---|---|---|
5.1 | BUFFERT | |||
5.1.1 | Uppenbart olika bufferttyper i samma vagnände | Blå skadeanslag | Muster K | 4 |
5.1.2 | Utanför toleransgränserna
– h mindre än 940 mm – h större än 1065 mm eller särskild märkning på vagnen – Skillnaden i höjd mellan buffertskivornas centrum, mellan kopplade vagnar, överstiger 125 mm |
Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
5.2 | BUFFERTTALLRIK | |||
5.2.1 | Saknas, brusten, så deformerad att dess funktion inte är garanterad, rektangulär bufferttallrik vriden | Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
5.2.2 | Bufferttallrikens fästelement | |||
5.2.2.1 | – 1/3 eller fler nitar eller skruva lösa | Röda skadeanslag | Avställs | 4 |
5.2.2.2 | mindre än 1/3 nitar eller skruvar lösa | Blå skadeanslag | Muster K | 3 |
5.2.3 | Bufferttallrikens beröringsyta | |||
5.2.3.1 | – ej smord | Smörjes; om ej möjligt; Röda skadeanslag | Smörjes, om ej möjligt; Avställs | 4 |
5.2.3.2 | – skåror | Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
5.3 | RÖRLIG BUFFERTHYLSA | |||
5.3.1 | – saknas eller är brusten | Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
5.3.2 | – spricka vid övergång till bufferttallrik | Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
5.4 | FASTBUFFERTHYLSA | |||
5.4.1 | – saknas eller är brusten | Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
5.4.2 | – spricka i övergången till hylsans platta | Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
5.4.3 | – spricka, som inte garanterar styrning av bufferthylsan | Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
5.4.4 | Buffertens fästelement (vid buffertbalk) | |||
5.4.4.1 | – två eller flera skruvar lösa * spel mellan buffert och buffertbalk |
Åtdrages, om ej möjligt Röda skadeanslag | Åtdrages + Muster M, om ej möjligt Avställs. | 5 |
5.4.4.1 | – skruv saknas | Ersätts, om ej möjligt; Röda skadeanslag | Ersätts + Muster M; om ej möjligt; Avställs | 3 |
5.4.4.3 | – en skruv lös | Åtdrages, om ej möjligt; Blå skadeanslag | Åtdrages + Muster M, om ej möjligt; Muster K | 3 |
5.5 | BUFFERTFJÄDRAR OCH CRASHELEMENT | |||
5.5.1 | Buffert intryckbar med handkraft
– en buffert intryckbar mer än 15 mm – båda buffertarna kan tryckas in i samma vagnände |
Röda skadeanslag | Avställs | 4 |
5.5.2 | Crashelement har utlöst
– synbart förkortad buffertlängd – Den gula pilmörkningen delvis eller fullständigt osynlig – Bufferthylsan förstörd eller deformerad – Indikator saknas eller förstörd |
Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
5.6 | SKRUVKOPPEL | |||
5.6.1 | Del saknas, är skadade eller obrukbara | Blå skadeanslag om det är möjligt att använda andra kopplet; annars Röda skadeanslag | Avställs. När vagnen är tom i riktning mot ägarjärnväg Muster K |
3 |
5.6.2 | Upphängningskroken skadad eller obrukbar (hängande koppel) | Vita skadeanslag + uppbindning av koppel; Annars Röda skadeanslag | Muster M + uppbindning av koppel; annars Avställs | 3 |
5.6.3 | Nedhängande koppel | Åtgärdas | Åtgärdas | 3 |
5.7 | DRAGKROK | |||
5.7.1 | – ej brukbar eller i dåligt skick | |||
5.7.1.1 | – brusten, sprucken (dragkroksspetsen inräknad) | Blå skadeanslag, om det går att använda koppel och dragkrok på vagn som ska kopplas ihop, annars Röda skadeanslag | Muster K om det går att använda koppel och dragkrok på vagn som ska kopplas ihop, annars Avställs. | 3 |
5.7.1.2 | – vriden | Blå skadeanslag | Muster K | 3 |
5.7.2 | Reserv | |||
5.8 | ANDRA DELAR I DRAGINRÄTTNINGEN | |||
5.8.1 | Skadade
– skruvkopplet måste vara så långt att bufferttallrikarna åtminstone berör varandra vid hopdragning – dragstången brusten, sprucken eller deformerad – kopplinghalvor, skruvar, kilar brustna, spruckna eller fattas – draginrättningens fjäder obrukbar – dragkroken uppenbart för långt utdragen genom dragkroksstyrningen |
Röda skadeanslag | Avställs | 4 |
5.8.1 | – L > 315 mm vid buffertar med totallängd av 650 mm
– L > 285 mm vid buffertar med totallängd av 620 mm |
Om kopplet kan dras tillräckligt: Blå skadeanslag annars Röda skadeanslag | Om kopplet kan dras tillräckligt Muster K, annars Avställs | 4 |
5.8.2 | Dåligt dragna koppel i tåg | Koppel drages | Koppel drages | 4 |
5.9 | Långslagig stötinrättnng (tex containervagnar) | |||
5.9.1 | Glidbalk i underrede intar ej mittläge
– buffertbalkarna har olika avstånd till vagnskorgen / underredet |
Blå skadeanslag | Muster K | 4 |
5.9.2 | Varningsmärkning (svart diagonalmärkning på gul bakgrund) på yta som kan åstadkomma fara saknas. Vagnar med utbyggnad, som vid stötar kan förskjuta sig över underredet (tex stötabsorberande inrättningar), som i sammanhanget kan övertäckas |
Blå skadeanslag | Avställs | 4 |
S.5.1 | Nedsänkbara buffertbalkar (tex Ldgs)
Tillstånd måste sökas för att få använda två sammankopplade Ldgs-vagnar med nedsänkta buffertbalkar. De måste förreglas i undre resp övre läget. I undre läget ska vagnarna ha minst 6 tons last. |
TOMVAGN: Buffertbalk höjs med hydrauliken och förreglas, om ej möjligt Röda skadeanslag. LASTAD VAGN: Lastvikt under 6 ton i nedre läget, om möjligt höjs buffertbalkarna med hydrauliken och förreglas, annars Röda skadeanslag |
||
S.5.7 | Vagnenheten sammankopplade med koppelstång, tex Laagos:
För sådana vagnelement får höjdskillnaden mellan centrum av draglådorna ej överstiga 10 mm. Mätningen skall utföras på plant, rakt spår. |
Blå skadeanslag om skillnaden är > 10 och < 30 mm. Röda skadeanslag om skillnaden är > 30 mm |
||
Nr | Skada | Trafik i Sverige och Norge | Internationell trafik | Felklass |