FJÄDRING
Nr | Skada | Trafik i Sverige och Norge | Internationell trafik | Felklass |
---|---|---|---|---|
2.1 | BLADFJÄDER | |||
2.1.1 | Bladfjädern eller dess toppblad är förskjutet i fjäderbandet, > 10 mm i längdriktningen. Färska spår i närheten av fjäderbandet | Röda skadeanslag | Avställs | 4 |
2.1.2 | Bladtjäderns toppblad brustet, eller har synlig spricka | Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
2.1.3 | Någon del av ett brustet blad saknas | Röda skadeanslag | Avställs | 4 |
2.1.4 | Annat blad än toppbladet har brottställ, utan att någon del saknas, på avstånd från fjäderns mitt som är: | |||
2.1.4.1 | – mindre än en 1/4 av hela bladlängden | Röda skadeanslag | Avställs | 4 |
2.1.4.2 | – mer än 1/4 av hela bladlängden | Vita skadeanslag | Muster M | 3 |
2.1.5 | För litet fjäderspel. Avståndet mellan fjäderband och underrede eller boggiramverk (fjäderstopp) är < 15 mm. Färska märken efter anliggning fjäderband och fjäderstopp på underrede eller boggieramverk. Färska märken efter anliggning mellan hjul och underrede eller vagnsgolv. | Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
2.1.6 | Fjäderbandet löst – brott, spricka – kil saknas eller overksam – tecken på lösa fjäderblad |
Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
2.2 | PARABELFJÄDER | |||
2.2.1 | Toppblad eller annat blad | |||
2.2.1.1 | – har synlig spricka eller är brustet | Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
2.2.1.2 | – brustet i fjäderband. – Två blad ligger an emot varandra med 50% av dess längd. |
Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
2.2.2 | Ett blad förskjutet i längdriktningen: | |||
2.2.2.1 | – 10 mm eller mer | Röda skadeanslag | 4 | |
2.2.2.2 | – mindre än 10 mm | Blå skadeanslag | 3 | |
2.2.3 | Fjäderbandet skadat eller löst: – brott, spricka – öron på undre kil spruckna – svetsträngen på övre kilen har brott eller spricka |
Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
S.2.3 | Parabelfjäder “uppfläkt”, Styrning mellan rilla och spår finns inte kvar | Blå skadeanslag | ||
2.3 | SPRIALFJÄDER: (Y25-boggi se 2.5.1 och 2.5.2) | |||
2.3.1 | Brusten | Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
2.4 | FÖRBINDNING MELLAN FJÄDER OCH LAGERBOX, ELLER MELLAN FJÄDER OCH RAMVERK | |||
2.4.1 | Fjäderbandstappen ur rätt läge. – lagerboxen i onormalt läge |
Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
2.4.2 | Fjäderlänk, låsbygel och saxpinnar förskjutna, saknas, brustna eller nedhängande | Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
2.4.3 | Fjäderbult förskjuten, saknas, inte säkrad | Om möjligt avhjälp, annars Röda skadeanslag | Om möjligt avhjälp, annars Avställs | 4 |
2.5 | FJÄDERUPPHÄNGNING FÖR Y25-BOGGI OCH MOTSVARANDE BOGGITYPER | |||
2.5.1 | Huvud-/tarafjäder sprucken eller brusten | Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
2.5.2 | Tillsats-/lastfjäder förskjuten eller är brusten | |||
2.5.2.1 | – tom vagn | Blå skadeanslag | Muster K | 3 |
2.5.2.2 | – lastad vagn | Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
2.5.3 | Dämpningslänk saknas, brusten eller verkningslös | |||
2.5.3.1 | – en länk/boggi | Blå skadeanslag | Muster K | 3 |
2.5.3.2 | – mer än en länk/boggi | Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
2.5.4 | Fjäderhuv berör boggiramverket | |||
2.5.4.1 | – en fjäderhuv berör boggiramverket | Blå skadeanslag | Muster K | 3 |
2.5.4.2 | – mer än en fjäderhuv berör boggiramverket | Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
2.5.5 | Lyftsäkring saknas eller lös | Vita skadeanslag | Muster M | 3 |
2.5.6 | Färska spår efter kontakt mellan lagerhusbox och boggiramverk. – Avstånd < 8 mm |
Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
Nr | Skada | Trafik i Sverige och Norge | Internationell trafik | Felklass |