HJULAXLAR OCH HJUL
Nr | Skada | Trafik i Sverige och Norge | Internationell trafik | Felklass |
---|---|---|---|---|
1.1 | RINGADE HJUL (SAMMANSATTA HJUL) | |||
1.1.1 | Ringtjocklek mindre än – vagnar tillåtna för 120 km/tim (vagnar med SS eller **) 35 mm |
Blå skadeanslag. Vagnen får ej gå i SS-trafik | Avställs | 4 |
– övriga vagnar, 30 mm. | Röda skadeanslag | Avställs | 4 | |
1.1.2 | Hjulringar – brustna – med längs- eller tvärgående spricka |
Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
1.1.3 | Lös hjulring – kontrollmärken förskjutna -oren klang -lös sprängring – utträngande rost på mer än 1/3 av omkretsen |
Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
1.1.4 | Kontrollmärken – saknas – inte fullständigt synliga |
Röda skadeanslag | Avställs | 4 |
1.1.5 | Hjulring förskjuten i sidled – sprängring lös – synligt deformerad |
Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
1.1.6 | Skador på sprängring – spricka – brusten -saknas |
Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
1.2 | HELHJUL | |||
1.2.1 | Svarvranden för minsta ringtjocklek inte längre urskiljbar över hela det totala tvärsnittet | Röda skadeanslag | Avställs | 4 |
1.2.2 | Överhettning orsakad av bromsen (tjuvbroms) – Ny färgbortbränning i ÖZ till hjulringen är => 50 mm – Oxidationsspår (rost) på hjulringen (omålad hjulskiva) – Fastsmälta bromsblock – Skador genom materialanhopningar på löpytan |
Mät enligt 1.7.1
Gäller ej för gjutjärnsblock i kombination med två vita streck på lagerboxen. |
Mät enligt 1.7.1
Gäller ej för gjutjärnsblock i kombination med två vita streck på lagerboxen. |
|
1.2.2.1 | – inom godkänd gräns <50 mm | Blå skadeanslag + R1, stäng bromsen | Muster K + R1, stäng bromsen | 4 |
1.2.2.2 | – Vid ej godkänd gräns >49 mm | Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
1.3 | HJULRING ELLER MOTSVARANDE DEL PÅ HELHJUL | |||
1.3.1 | Bredd > 140 mm, <133 mm, ev övervalsning inräknad. | Röda skadeanslag | Avställs | 4 |
1.3.2 | Löpbana delvis intryckt, ojämna kontaktytor eller stor ojämn utvalsning på hjulringen | Röda skadeanslag | Avställs | 4 |
1.3.3 | Hjulplatta | |||
S 1.3.3 | – längd > 39 mm < 60 mm | Blå skadeanslag | Muster K | 4 |
1.3.3.1 | – hjuldiameter >630 mm med hjulplatta > 60 | Röda skadeanslag | Avställs | 4 |
1.3.3.2 | – hjuldiameter <630 med hjulplatta > 30 mm | Röda skadeanslag | Avställs | 4 |
1.3.4 | Materialanhopning | |||
1.3.4.1 | – höjd >1 mm oavsett längd | Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
1.3.4.2 | – hhöjd < 1 mm oavsett längd | Blå skadeanslag + R1, stäng bromsen | Muster M + R1, stäng bromsen | 3 |
1.3.5 | Håligheter, krossår, avskalning på löpytan
– längd > 59 mm |
Röda skadeanslag | Avställs | 4 |
S 1.3.5 | – längd > 39 mm och < 60 mm | Blå skadeanslag | Muster K | 4 |
1.3.6 | SPRICKA OCH JACK | |||
1.3.6.1 | Spricka vid övergång löpyta/hjulkant | Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
1.3.6.2 | Jack på hjulkant, hjulfläns eller hjulets baksida, med skarpkantad botten, förorsakad av yttre påverkan tex verktyg, balkbroms mm | Blå skadeanslag | Muster K | 4 |
1.3.7 | Hjulringens sida målad eller smord/förorenad med oljiga eller kladdiga ämnen – undantagna är de fyra utmärkta (vita) färgstrecken (hjulringar) |
Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
1.4 | HJULFLÄNS | |||
1.4.1 | Flänshöjd=Sh större än 36 mm Löpytan nedsliten |
Röda skadeanslag | Avställs | 4 |
1.4.2 | Flänstjocklek=Sd – Flänstjocklek Sd < 22 mm. – Hjulpar med hjuldiameter < 840, > 629; flänstjocklek < 27,5 Avnött hjulfläns |
Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
1.4.3 | Avnötning av styrande yta – QR-mått < 6,5 mm – skarp hjulfläns |
Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
1.4.4 | Övervalsning finns i området för hjulflänsens styryta upp till 2 mm från dess största höjd | Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
1.5 | HJULSTOMME | |||
1.5.1 | Spricka eller genom svetsning reparerad skada på hjulstommen | Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
1.5.2 | Brott eller spricka i hjulekar eller lötring | Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
1.6 | HJULAXEL | |||
1.6.1 | Skador på axeln
– spricka |
Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
1.6.2 | Bromsdragstänger eller andra delar släpar mot axeln | Om möjligt bind upp delarna + Blå skadeanslag + R1, stäng bromsen. Annars Röda skadeanslag |
Om möjligt bind upp delarna + Muster K + R1, stäng bromsen. Annars Avställs |
4 |
1.7 | HJULPAR | |||
1.7.1 | Avståndet (A) mellan hjulringarnas innerkanter avviker från följande:
– hjuldiameter > 840 mm: minst 1357 mm max 1363 mm – hjuldiameter < 840 mm: min 1359 mm max 1363 mm |
Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
1.7.2 | Kännetecken på grund av orunda hjul: | |||
1.7.2.1 | – avklippt saxpinne till bromsbomstappen (bromsskon) | När minst 2 av 1.7.2 konstateras nära hjul: Blå skadeanslag | När minst 2 av 1.7.2 konstateras nära hjul: Muster K med tysk text: Verdacht auf unrundes Rad | 4 |
1.7.2.2 | – brusten fångbygel (3.1.2) | När minst 2 av 1.7.2 konstateras nära hjul: Blå skadeanslag | När minst 2 av 1.7.2 konstateras nära hjul: Muster K med tysk text: Verdacht auf unrundes Rad | 4 |
1.7.2.3 | – blanka brickor på bromsbomstappen (bromsskon) | När minst 2 av 1.7.2 konstateras nära hjul: Blå skadeanslag | När minst 2 av 1.7.2 konstateras nära hjul: Muster K med tysk text: Verdacht auf unrundes Rad | 4 |
1.7.2.4 | – Y25-boggi, blanka märken på inre fjädern (lastfjädern) (2.5) | När minst 2 av 1.7.2 konstateras nära hjul: Blå skadeanslag | När minst 2 av 1.7.2 konstateras nära hjul: Muster K med tysk text: Verdacht auf unrundes Rad | 4 |
1.7.2.5 | – uppenbart synbara blanka ställen med slitage på parabelfjäderns fjäderblad vid friktionsytorna | När minst 2 av 1.7.2 konstateras nära hjul: Blå skadeanslag | När minst 2 av 1.7.2 konstateras nära hjul: Muster K med tysk text: Verdacht auf unrundes Rad | 4 |
1.7.2.6 | – lyftsäkring saknas eller är lös (2.5.5) | När minst 2 av 1.7.2 konstateras nära hjul: Blå skadeanslag | När minst 2 av 1.7.2 konstateras nära hjul: Muster K med tysk text: Verdacht auf unrundes Rad | 4 |
1.7.2.7 | – Y25-boggi: manganslitplåt vid hjullager eller lagerboxstyrning sprucken eller nedfallen (4.4.2) | När minst 2 av 1.7.2 konstateras nära hjul: Blå skadeanslag | När minst 2 av 1.7.2 konstateras nära hjul: Muster K med tysk text: Verdacht auf unrundes Rad | 4 |
1.7.2.8 | – se även 1.3.2 | När minst 2 av 1.7.2 konstateras nära hjul: Blå skadeanslag | När minst 2 av 1.7.2 konstateras nära hjul: Muster K med tysk text: Verdacht auf unrundes Rad | 4 |
1.8 | LAGERBOXAR | |||
1.8.1 | Lagerboxhus otätt
– smörjmedelsförlust |
Röda skadeanslag | Avställs | 4 |
1.8.2 | Lagerboxstyrning ur funktion – brustna styrflänsar – onormalt läge av lagerboxhus – totalt längsspel; vid lagerboxläge helt åt ett håll, måste den andra lagerboxflänsen ha minst 5 mm överlappning vid lagergaffelslitskenan |
Röda skadeanslag | Avställs | 5 |
1.8.3 | Varmgånget lager. Lagerboxhuset så varmt att det inte kan beröras med handens utsida |
Röda skadeanslag. Markera lagerboxen med gul fetkrita |
Avställs, markera lagerboxen med gul fetkrita | 5 |
Nr | Skada | Trafik i Sverige och Norge | Internationell trafik | Felklass |